Često nas roditelji pitaju zašto su slikovnice tako skupe? Kad cijena slikovnice prelazi 50 kuna, što je očito neka psihološka granica, slikovnice se obično slabije prodaju i treba duži period da se jedna naklada iscrpi.
Stvaranje slikovnice dugi je proces, i za dobru, bogatu i kompleksnu slikovnicu on može trajati i do četiri mjeseca. Ovdje govorimo o kvalitetnim slikovnicama domaćih autora koje su producirane i tiskane u Hrvatskoj, a ne o uvoznim “kiosk” slikovnicama.
Sve počinje s pričom. Nakon što od pisca dobije rukopis, urednik ga iščitava i predlaže izmjene, poboljšanja i korekcije kako bi priča bila zaokružena, jasna i dovoljno snažno naglašavala poruku.
Nakon uređivanja teksta, tekst se šalje na lekturu i spreman je za ilustriranje. Urednik bira ilustratora koji je najpogodniji za izabrani tekst u smislu stila, dobi djece kojima je slikovnica namijenjena i “osjećaja” koji crtež mora prenijeti. Ponekad urednik do zadnjeg detalja razradi priču po scenama, posebno ako je ilustrator mlađi i neiskusniji, a ponekad u potpunosti prepusti ilustratoru da sam udahne život napisanoj priči. Ilustrator do neke mjere uvažava sugestije i želje pisca, jer pišući priču i sam autor već ima određene slike u glavi.
Kad su ilustracije gotove, slijedi grafička priprema za tisak, gdje se crteži i tekst obrađuju, sklapaju u slikovnicu i prebacuju u digitalne formate za tisak.
Najskuplja stavka kod slikovnice je tisak. S obzirom da se radi o tisku u boji, odnosno četiri boje, cijena tiska jedne slikovnice puno je skuplja od crno-bijelog tiska romana. Ako je slikovnica u tvrdom uvezu, cijena raste zbog dorade. Zbog malih naklada (prosječne naklade slikovnica u Hrvatskoj su od 500 do 1000 primjeraka), teško je postići dobru cijenu tiska. Naime, strojevi se moraju pokrenuti, ploče se moraju izraditi, resursi se moraju potrošiti i troškovi tiskarskog procesa su fiksni, pa što je manja naklada, to je za izdavača trošak tiska podijeljen po jednom primjerku slikovnice – skuplji.
Kad je slikovnica otisnuta, troškovi za izdavača tu ne prestaju. U cijeni slikovnice je i transport od tiskare do skladišta, troškovi distribucije i slanja paketa slikovnica do knjižara i kupaca diljem Hrvatske (takozvani troškovi prodaje). U cijeni slikovnice su i rabati knjižara, odnosno njihov postotak koji uzimaju za uslugu prodaje u svojim poslovnicama. Tu još treba pridodati i troškove promocije slikovnica, bilo da se radi oglašavanju, PR člancima, recenzijama ili nekom drugom vidu priopćavanja djela javnosti.
Kad sve navedeno stavimo na hrpu, u cijenu slikovnice ulaze: honorar autora, ilustratora i urednika, trošak lekture, grafička priprema, tisak i dorada, transport, distribucija po Hrvatskoj, troškovi prodaje, rabati knjižara, PDV i troškovi promocije. Ono što ostane nakon što se sve navedeno plati, je zarada izdavača i ona, iskreno, kod slikovnica nije velika.
Zato su slikovnice ponekad malo skuplje. No kad se uzme u obzir da jedan meni u Mekiću košta kao pola slikovnice, onda to i nije toliko skupo. Jer dobrobit koju slikovnice donose u razvoju djece je nemjerljiv kunama i mudri roditelji znaju da je ulaganje u slikovnice nešto što daje rezultate za cijeli život.